torsdag 23 februari 2012

Critical Mass om Valguiden och Med segerrika vapen


"Jag måste ge ett ärligt svar, jag måste ge en tydlig signal till svenska folket, att tro inte på politikerna..."

Med ovanstående citat av statsministern Reinfeldt själv, inleder VäxjötrionFEMTEKOLONNARE andra låten "Nya arbetarpartiet" sin tredje demo "Valguiden" (första på bränd cd-r då de två tidigare var kassetter... vadå punk eller?).
Samplingen kan också ganska väl sammanfatta innehållet på denna åttaspårs skiva som klockar in på drygt fem minuter. Med en lätt hysterisk råpunk, på gränsen till grind, så sågar man alla åtta riksdagspartier längs med fotknölarna där man viger en låt åt varje parti. Ingen kommer undan, utan alla får smaka på en stenhård käftsmäll av genuint politikerförakt.

Ibland tycker jag mig höra likheter med MASSGRAV, men någonstans i manglet finner jag även en egen liten personlighet. Att göra något helt nyskapande i denna ganska "trånga" genre är nog en omöjlighet, men känslan finns där definitivt. Vill även passa på och ge en eloge för det fyndiga namnetFEMTEKOLONNARE som man lite förenklat kan översätta som en nedsättande benämning på en underjordisk motståndsrörelse, vilket de verkligen lever upp till både i musik och text.

Jag fick även äran att recensera deras kassett "Med segerrika vapen" som med sina fyra spår rotar i samma trevliga musikaliska gytter. Det är även här fullt ställ som gäller och vad en bromspedal är för något verkar bandet inte ha en aning om. Men det tuffaste med kassetten är ändå att pappersomslaget var nedkletat med blod precis som om någon skurit sig samtidigt som han vikit det. Och i det medföljande infobladet har grabbarna givetvis skrutit över det minsann inte är något "töntigt grisblod" utan äkta "människoblod".


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar